De batterij
Kom op deze pagina te weten welke batterijen er in de NIU voertuigen zitten en al uw vragen hieromtrent!
Even opfrissen
Ooit wel gezien in de schoolbanken, of misschien is dit wel helemaal nieuw voor je? Geen zorgen!VOLTS, AMPERAGES & WATTAGES?
We vergelijken even met water:
Volts (V) = hoe breed is mijn waterleiding?
Amperages (Ah) = Hoe hard pomp ik water door die leiding (druk)?
Wattages (Wh) = Hoeveel water kan ik dan door de leiding pompen?
WAT IS STROOM EN SPANNING?
- De spanning staat gelijk aan de Voltages
- De stroom staat gelijk aan de Amperes
Soorten
Bij NIU komen de batterijen in twee soorten: lage en hoge spanning.
Laagspanning 48v
De lagere batterijspanning wordt voornamelijk gebruikt bij de lichtere modellen zoals de MQi Sport/Pro, MQi+ & de UQi-Series.
Deze batterijen leveren een lagere constante spanning, wat gezien de lichtere motoren in deze modellen perfect kan.
Hoogspanning 60v
De hogere batterijspanning vinden we dan bij de zwaardere modellen. Deze batterijen kunnen tot wel 40Ah stroom leveren. De hoge output geeft de NQi GT zijn ongelofelijke acceleratie & throttle response.
Alle batterijen met dezelfde spanning kunnen in theorie in elk voertuig met dezelfde spanning gebruikt worden maar in de praktijk hebben de verschillende modellen vaak hun eigen vorm.
Design
Bij NIU komen de batterijen in veel vormen. Elk model heeft een eigen design en capaciteit.
Op veel vlakken zijn alle batterijen van NIU hetzelfde. Ze bestaan allemaal uit kleine, ronde batterijen (ook wel cellen genoemd) die slim samen worden gevoegd en samen met een BMS (battery management system), koelplaten en behuizing een accupakket vormen.
Op basis van het design van een scooter verandert natuurlijk ook het design van een batterij.
Hoewel je technisch gezien de batterijen van sommige voertuigen in andere kunt gebruiken, zal het accupakket fysiek niet passen. Niet getreurd, de pakketten hebben een lange levensduur, later meer hierover.
HOE ZIT ZO'N BATTERIJ IN ELKAAR?
DE CEL
Een Lithium Ion batterij bestaat uit cellen. Heel veel kleine cellen.
Er bestaan batterijen met vierkante cellen of "pouch" cellen (sommige elektrische auto's), platte cellen (telefoons bijvoorbeeld), en cilindrische (ronde) cellen.
Net als Tesla hebben de ingenieurs van NIU de verschillende technieken naast elkaar gelegd en zijn ze tot de conclusie gekomen dat ronde cellen de beste keus zijn voor de elektrische scooter.
Naar gelang het model gebruikt NIU 18650 cellen van het merk Panasonic of EVE in de scooters. Dit zijn momenteel de populairste op de markt (Tesla gebruikte deze cellen tot de Model 3, hierna zijn ze beginnen overschakelen naar hun eigen cellen).
Door veel van deze cellen samen te voegen, kan je de gewenste accupakketten samenstellen. In bijvoorbeeld in de NQi Sport batterij zitten 170 van deze cellen.
DE KOELPLAAT
Gelukkig is NIU hier heel goed op voorzien. De twee kolommen cellen worden namelijk gescheiden van elkaar door een stevige, dikke koelplaat met een warmteafvoer bovenop. Deze koelplaat haalt alle warmte die zich tussen de kolommen opbouwt vakkundig weg. Zo kan je snel rijden en snel laden zonder je zorgen te moeten maken over je batterij, ook in de zomer!
HET BMS
Omdat je met een NIU zo'n goede manager bij je batterij krijgt kan je op elk moment zoeven!